wtorek, 13 maja 2014

Start up Fest Agora 2014

Start up Fest Agora 2014 

O czym mowa? 


Zwycięski projekt Ecologic

Start up Fest Agora 2014 

Jest to festiwal najciekawszych startupów. Organizowane 
od 2010 roku wydarzenie przyciągnęło do tej pory ponad 800 startupów i 
wpisało się na stałe w kalendarz imprez wspierających innowacyjność w biznesie.


Startup Fest Agora 2014 to przegląd najlepszych polskich startupów oraz łącznik pomiędzy światem dojrzałych i młodych biznesmenów. Podczas wydarzenia każdy uczestnik ma możliwość konsultacji swojego przedsięwzięcia z mentorami z różnych środowisk biznesowych.


Ostatni przegląd najlepszych polskich startupów odbył się 27-28 marca 2014 roku w głównej siedzibie Agory w Warszawie. Zwycięzcami konkursu zostali Emil Żak oraz Robert Bastrzyk, twórcy projektu Ecologic. Projekt wiąże się z bezpiecznym, oszczędnym i ekologicznym użytkowaniem auta. Poniżej wypowiedzi pomysłodawców, rozmowę przeprowadza Damian Szymański z Gazety.pl:

Damian Szymański, Gazeta.pl: Na czym polega projekt Ecologic i jak może pomóc nam wszystkim zmniejszyć opłaty za samochód ?

Emil Żak i Robert Bastrzyk: Na co dzień nikt nie podlicza, ile dokładnie kosztuje go użytkowanie samochodu. A okazuje się, że rocznie niejednokrotnie przewyższa ono wartość całego auta. Zmiana opon, paliwo, ubezpieczenia, naprawy itd. To wszystko kosztuje. A nasze urządzenie analizuje każde zachowanie kierowcy. Sygnalizuje nam, co zrobiliśmy źle i podpowiada, co możemy zrobić, żeby obniżyć koszty np. paliwa. Co więcej, mamy wgląd w te dane 24 h.

Totalna inwigilacja?

No właśnie nie. Chodzi o to, w jaki sposób kierowca prowadzi swój samochód. Ecologic to aplikacja mobilna, portal online i urządzenie, które podpina się do auta. Dzięki temu możemy mieć najróżniejsze dane np. na temat spalania...

I powie nam, gdzie popełniliśmy błąd podczas jazdy?

Tak. Ale nie tylko. Da nam także wgląd w nasz silnik. Jeżeli coś będzie się działo z naszym samochodem nie tak, dostaniemy bezpośrednio na ekran smartfona alarm o niepokojących zdarzeniach. Nic nas nie zaskoczy.

Dla kogo przeznaczony jest Ecologic?

Dla wszystkich, ale przede wszystkim myślimy tutaj o firmach, które zarządzają swoją flotą samochodów. Nasza aplikacja daje nieustanny wgląd w jakość jazdy naszych pracowników. Dlaczego jeden kierowca spala 7 l na 100 km, a drugi 8 l? Firmy poszukują przecież narzędzi do tego, żeby bardziej precyzyjnie móc ocenić pracownika, a wypadków jest mnóstwo. Każdy chciałby ich uniknąć.

Kiedy widzimy pracownika, który sobie nie radzi, to go nie karzemy, tylko rozmawiamy, pokazujemy błędy, porównujemy z innymi. Organizacji zależy przecież na jak najbardziej efektywnym systemie weryfikacji. Nasz projekt to umożliwia. Wprowadza m.in. ranking kierowców. Kto jeździł najmniej wypadkowo i najbardziej efektywnie. Chodzi o motywację, zaangażowanie i zdrową rywalizację. Trzeba trochę odwrócić kategorie myślenia. Zamiast kija dać komuś dwie marchewki.

Brzmi to bardzo ideowo.

Brakuje świeżego spojrzenia w tej branży. Rynek się scementował. To jest ta idea. Trzeba go rozkruszyć. Zdajemy sobie sprawę, że są o wiele bardziej zaawansowane produkty na rynku. My postawiliśmy jednak na funkcjonalność i prostotę. Wyrzuciliśmy 80 proc. tego, co oferuje się w podobnych aplikacjach na rynku. Zostawiliśmy 20 proc., ale z tych 20 proc. chcemy wyciągnąć 80 proc. funkcjonalności. Nie chodzi o zalew informacji. Chodzi o prostotę i przyjemność użytkowania, dając maksimum zadowolenia z funkcji.

Co powiedzielibyście młodym osobom myślącym o swoim własnym startupie?

Zabrzmi to banalnie, ale nie traćcie zapału. Na co dzień występuje mnóstwo barier, które trzeba pokonać. Nie ma tak, że jest "start", a zaraz później "win". Jest "start", a później "fail", "fail", "fail" i dopiero "win". Małe niepowodzenie to małe zwycięstwo.

Druga rzecz - nie wolno zamykać się ze swoim pomysłem i pracować nad nim przez rok bez jakichkolwiek konsultacji. Bardzo ważna jest ciągła weryfikacja, ciągły feedback z potencjalnymi klientami. Należy szukać i weryfikować. Może się okazać, że jest to bardzo trudne. Koncepcja może się zmieniać całkowicie, ale nie można się zamykać na świat. W końcu ciężka praca popłaca.


Zwycięzcy otrzymali 50 tys. złotych nagrody oraz możliwość przeprowadzenia kampanii reklamowej w Internecie o wartości 100 tys. złotych. Sponsorem nagród jest oczywiście Agora S.A.





4 komentarze: